Thursday, February 24, 2011

rasa kecewa atau sedih..meh sini jap

mesti sesekali kt pnh rasa kecewa atau sedih kan. tak kira lah apa puncanya, yg pasti jln penyelesaiannya pasti ada. Tp sebelum ada jln penyelesaian tu kite kene relax dulu..tenangkan fikiran..bak kata omputeh tu let's time heal the pain..

Pertama sekali dah tentu kt kite selalu igt pd Allah SWT, Allah yg menjadikan kita, masalah yg dia timpakan pd kita tu sbnrnya bkn bertujuan sia-sia..so, dlm hati tu selalulah berzikir lah dgn nama Allah,percayalah pasti akan dtg rs ketenangan itu.

Perkara kedua, jauh kan diri dr masalah tu buat sementara waktu, tp kalau aku agak lama la jgk sbnrnye ;p..ignore habis-habisan sampai la fikiran aku sendiri yg nak fikir balik masalah tu..kalau ada teman bolehla luahkan masalah tu pd dia..tp mcm aku pulak tak suka menyusahkan org dgn masalah aku, sampai kan suami aku pun dh naik angin pasal aku perahsia sgt (tp tu masa mula2 kahwin, skrg ni aku dh pandai dh cerita semua bende kat dia..sampai pnt dia nak dgr hehe).

Ketiga, melihat masalah dr sudut yg positif, ni org pesan kat aku la (tp aku tak pnh berjaya dgn cara ni)..korang try la cara ni..susah la rsnya nk tgk dr sudut +ve tu...cuma ape aku buat jgn meratapi masalah tapi perlu dihadapi dan diselesaikan..biasanya aku selesaikan dgn cara men'divert'kan fikiran aku ke tmpt lain sampai masalah tu selesai sendiri..(hehe takdela..sampai aku dpt ilham yg best)..biasanya aku dpt ilham time memasak,haha caya tak?..

Last sekali, masalah tak dtg pd kite melainkan utk kite jd lebih baik..(positif jgk aku kdg2 kan?)..so sama ada jiwa kacau ke kecewa atau tertekan, semua tu dtg kat kita sbnrnya utk kt jd lebih kebal dan kuat utk menghadapi hari esok...insyaAllah, Allah akan sentiasa memelihara kt drpd melakukan perkara yg kurang siuman.

1 comment:

Mohd Shuhaibul Fadly Mansor said...

itu rasa kecewa atau sedih kan. kalau rasa gementar atau takut sebab nak gi interview mcm mana plak yek?