Thursday, February 17, 2011

10 manusia paling berpengaruh dalam sejarah

Malam tadi sambil tengok tv, aku terpandang sebuah buku yang jarang aku baca. Pernah sekali aku sentuh buku ni tapi hanya sekilas pandang. Rupa-rupanya buku ini mengandungi info yang sangat berguna dan mengujakan aku iaitu The 100 - A Ranking of The Most Influential Person In History. Suka aku kongsikan 10 orang yang berpengaruh dalam sejarah kita;

1 - Nabi junjungan kita Muhammad SAW.
2 - Isaac Newton
3 - Jesus Christ
4 - Buddha
5 - Confucius
6 - St. Paul
7 - Ts ai Lun
8 - Johann Gutenberg
9 - Chrisopher Columbus
10 - Albert Einstein

Menurut penulis buku ini, Micheal H. Hart(omputih ye), ramai yang tak bersetuju dengan pemilihan Nabi Muhammad SAW sebagai manusia paling berpengaruh tetapi atas penelitian yang rapi iaitu dengan mengambil tempoh masa selama 3 kurun selepas pemergiannya, pengaruhnya masih kuat dan tidah berbelah bahagi. Kejayaannya dalam perniagaan dan kebijaksanaanya dalam politik juga menjadi faktor penting pemilihannya.

No comments: