Monday, February 21, 2011

Kenapa Babi Haram?

"Ziela, why don't you eat pork?" tanya seorg rakan non muslim.
'hmm..because pork meat have bacteria". To my surprise,aku pun tak boleh nak jwb dgn baik.(sdgkan aku bole je jwb sbb Allah dh perintah..abis cerita kan).

Takpela,kali ni jom kita tgk knp babi itu HARAM.

1) Firman Allah SWT : Allah hanya mengharamkan kepadamu untuk memakan bangkai, darah, babi dan binatang yang disembelih untuk selain Allah. Sesiapa yang makan dalam kemudaratan tanpa melampau dan tanpa berlebih-lebihan maka dia tidak berdosa. Sesungguhnya Allah maha pengampun dan maha penyayang." (173 : al-Baqarah).
 Jadi sama ada babi ada bakteria atau tidak, disembelih atau tak..hukumnya tetap haram kerana ini adalah perintah Allah SWT.

2) Tahukah anda babi tidak boleh disembelih? Ini kerana Allah menciptakan babi ini tidak mempunyai leher. Oleh itu cara utk mematikannya adalah dgn membunuhnya melalui organ-organ dalamannya. Dgn cara ini, darahnya tidak akan keluar malah bergumpal dalam uratnya dan mengakibatkan dagingnya akan menjadi racun. (buwekkk...nak termuntah aku).

3) Aku ada terbaca bagaimana babi dimatikan. Tapi aku tak sanggup nak tulis di sini sbb aku tak tahan. Ngeri, seksa dan mejijikkan.

4) Cara kehidupan babi adalah yg paling kotor dan jijik. Ia memakan bangkai dan segala apa yg ada disekelilingnya. Kalau perutnya penuh atau makanan dah habis, ia akan memuntahkan balik isi perutnya dan akan memakan balik muntahnya.

5) Babi juga memiliki kebiasaan melakukan seks beramai-ramai. Tidak pencemburu. Malah ianya dikatakan 'homoseksual'. Kalau tak ada babi betina, kawan dia babi jantan pun dia balun. Kalau ada 1 babi betina paham2 lah korang ye.Tahulah aku skang kenapa wujudnya perkataan membabi-buta. Nauzubillah.

6) Ia juga dikatakan haiwan pemalas. Hanya suka tidur dan makan. Tidak suka cahaya matahari malah tidak suka berada di tempat kering dah bersih.

7) Ia dikatakan juga mempunyai gen yg hampir sama dgn manusia. Apabila seseorg makan babi bermakna ada gen babi dlm bdnnya yg menyerupai gen nya. Padanlah alkafirun ni tak jeles kalau isteri dia seksi meksi (ikut perangai babi yg tak pnh jeles).

Jadi, kenapa Allah jadikan babi? Jawapan yg aku dpt, babi ni dijadikan Allah SWT untuk memakan benda-benda kotor lantas membersihkan muka bumi ini. Atas sbb ini shj dah cukupla utk kita tak jamah daging babi.

Walau apa pun, babi bukan lah haiwan yg hina tetapi org yg makan babi itulah boleh dikatakan hina..nauzubillahiminzalik.


p/s: byk betul aku ckp nauzubillahi kan...nak buat mcm mana mmg aku mtk jauh sgt2 keluarga dn keturunan aku dr benda2 ni semua. Kalau korang pi travel jauh2 tu igtlah sikit daging yg korang makan tu walaupun daging ayam halal, kalau bole periksa la dulu minyak apa digunakan utk goreng ayam tu. Dah byk kes ni walaupun kat negara Islam sendiri...

2 comments:

Mohd Shuhaibul Fadly Mansor said...

MasyAllah, teruknya kejadian babi ni kan. Patutlah Allah mengharamkan umat manusia dari memakan dagingnya, rupanya ada sebab lain. Ingatkan dalam badan dia ada cacing yg tak akan mati walaupun direbus sehingga suhu takat didih, rupanya ada sebab lain yg lebih DASYAT.

Serindit Biru said...

itula..kajian dr segi saintifik tu ramai dh aware kan, tp ramai tak heran,makan jgk.Kalaula diorg tahu kehidupan babi yg sbnr...